Angst og Traume

Angst og Traume kan optræde i dig som;

 

  • Vender blikket ind ad ved at gå ind i sig selv
  • Skaber negative forestillinger i dine tanker
  • Ansvarsforskydning
  • Ansvarsfornægtelse
  • Danner nogle hæmmende overbevisninger der bliver barriere for dig i din hverdag
  • Har fokus på hvad andre tænker om en
  • Bange for mange mennesker og kigger i stedet på andre, fremfor gå ind i sig selv og mærke følelsen angst

Om Angst og Traume

Angst og Traume er stres­s­re­la­te­re­de tilstande, der kan komme til udtryk på mange måder. For nogle kommer angsten som intense re­ak­tio­ner på bestemte tids­punk­ter og for andre er angsten til stede hele tiden.

Angst er en naturlig reaktion på oplevet fare. Angsten sikrer, at vi reagerer hurtigt og instinktivt og fx flygter eller forsvarer os, når vi føler os truede. Nogle mennesker reagerer i situationer, der ikke burde være angst udløsende. Den naturlige angstreaktion er ude af proportion med den reelle fare. De psykiske symptomer kan være af forskellig karakter og sværhedsgrad. Det kan fx være som en konstant uro og bekymring, eller som pludselige panikanfald.

Angst og traume viser sig både som psykiske og kropslige symptomer og kan også have betydning for ens adfærd. De kropslige symptomer på angst kan fx være hjertebanken, sveden, trykken for brystet, rysten og søvnproblemer. De fysiske symptomer formidles over den del af nervesystemet, som kaldes det autonome nervesystem, hvilket betyder at de er uden for viljens kontrol.

Angst og traume kan optræde som; Nervøse tilstande er almindelige angstlidelser som; socialfobi, agorafobi, enkeltfobi, panikangst, generaliseret angst og OCD. Angsten er typisk vedvarende, det føles som om den altid har været der, og har nødvendigvis ikke én bestemt årsag.

OCD – Obessiv Cumpulsive Disorder – tvangstanker og tvangshandlinger der ikke kan kontrolleres selv om man ved de er urealistiske. Personer med OCD vil opleve tvangstanker og/eller udføre tvangshandlinger, sædvanligvis af frygt for at noget frygteligt ellers vil ske. De plages af flashbacks, hvor de oplever at være tilbage i traumatiske situationer. Mennesker med angsttilstande kan ofte godt rationelt forstå, at deres frygt er overdrevet, men alligevel være ude af stand til at bekæmpe den.

Selv om det føles som Panikangst nogle gange opstår helt af sig selv og uden nogen som helst grund, så er angsten i langt de fleste tilfælde blot et symptom på noget helt andet. Andre angstlidelser som Sygdomsangst, Dødsangst, Social Angst, PTSD og Generaliseret angst er symptomer som i næsten alle tilfælde også opstår på grund af en eller flere konkrete oplevelser tidligere i livet.

Angst og traume kan være oplevelsen af en helt anden karakter end det angsten nu er rettet imod. Oftest er det oplevelser med uløste konflikter, som du aldrig har accepteret eller erkendt – og måske nu helt fortrængt. Eller tidligere oplevelser med smertefulde følelser, som du ikke har været klar til at gennemleve og istedet ubevidst har glemt og fortrængt. F.eks. frygt, skyld, skam, flovhed, ydmygelse, overgreb, afvisning, nedværdigelse, omsorgssvigt etc.

Angst er ligesom at befinde sig i et glashus – isoleret for omverden

Angst æder sjæle og nedbryder dig indefra

Få hjælp til at slippe af med din angst

Metoder; Jeg anvender en ny retning inden for angstbehandling, som hedder ACT (Acceptance and Commitment Therapy). En strategi der giver plads til angsten – uden at angsten får lov at styre dine handlinger.

Accepter angsten ved at gå bagom angsten og se dens intentioner og  lær strategier til at håndtere din angst og dit liv.

Opbyg dit selvværd, afklare værdier og skabe alternative handlemuligheder.  Så din integritet styrkes og giver dig strategier til at tøjle din angst, så den bliver i realistisk form, så du kommer fri af din angst og genvinde din styrke til at leve eget liv uden angst.

Få støtte til at få tillid og tænkemåder, der kan give dig tryghed og selvværd

Angst og Traume. Følelsesmæssige og psykiske traumer

Hvis du har været igennem en traumatisk oplevelse eller lidt under gentagne traumer, kan du komme til at kæmpe med overvældende følelser, skræmmende minder, eller en følelse af konstant fare, som du bare ikke kan slippe. Eller traumet kan have efterladt dig med en oplevelse af at være følelsesløs, uden for verden/uvirkelig og ude af stand til at stole på andre mennesker. Du kan endda have fået PTSD – “PostTraumatic Stress Disorder” – voldsomme senfølger. Når dårlige ting sker, kan det tage tid at komme over smerten og føle sig tryg igen.

Med den rigtige behandling via en terapeut  og lærer selvhjælps-strategier og få støtte fra familie og venner, kan du fremskynde din frigørelse fra følelsesmæssige og psykiske traumer. Uanset om den traumatiske hændelse skete for mange år siden eller i går, kan du hjælpe med til at helbrede dig selv og komme videre.

Hvad er følelsesmæssige og psykiske traumer?
Følelsesmæssige og psykiske traumer er resultatet af overordentligt stressende begivenheder, der knuser din følelse af sikkerhed, giver dig en følelse af hjælpeløshed og sårbarhed i en farlig verden.
Traumatiske oplevelser indebærer ofte en trussel mod ens liv eller sikkerhed, men enhver situation, der efterlader dig med en følelse af at være overvældet og alene kan være traumatisk, også selv om det ikke indebærer fysisk skade på dig. Det er ikke de objektive kendsgerninger, som afgør, om en begivenhed er traumatisk, men din subjektive følelsesmæssige oplevelse af begivenheden. Jo mere bange og hjælpeløs du føler dig, jo større sandsynlighed er der for at du bliver traumatiseret.

Anerkend angsten og lære at håndtere den og finder dine ressourcer til at komme styrket derfra

Årsager til følelsesmæssige eller psykiske traumer

En oplevelse kan føre til følelsesmæssige eller psykologiske traumer, eksempelvis hvis:

  • Det skete uventet.
  • Du var uforberedt på det.
  • Du følte dig magtesløs og kunne ikke forhindre det.
  • Det skete flere gange.
  • Nogen var med vilje grusom.
  • Det skete i barndommen.

Følelsesmæssige og psykiske traumer kan være forårsaget af enkeltstående begivenheder, såsom en forfærdelig ulykke, en naturkatastrofe eller et voldeligt overgreb. Traumer kan også stamme fra igangværende, ubarmhjertig stress, som f.eks. at bo i et voldeligt kvarter eller kæmpe med kræft.

Oversete årsager til følelsesmæssige og psykiske traumer

  • Fald eller sportsskader
  • Kirurgi (især i de første 3 leveår)
  • Pludselig død af en person tæt på
  • En bilulykke
  • Tab af et betydningsfuldt forhold
  • En ydmygende eller dybt skuffende oplevelse
  • En livstruende sygdom eller invaliderende tilstand

Risikofaktorer, der øger din risiko for at få angst og traumer

Ikke alle potentielt traumatiske begivenheder fører til varig følelsesmæssige og psykiske skader. Nogle mennesker kommer sig hurtigt fra selv de mest tragiske og chokerende oplevelser. Andre er hærget af oplevelser, der på overfladen synes at være mindre foruroligende.

En række risikofaktorer gør folk modtagelige for følelsesmæssige og psykiske traumer. Man er mere tilbøjelig til at blive traumatiseret af en stressende oplevelse, hvis man allerede er under voldsomt stress eller pres eller for nylig har haft en serie af tab.

Man er også mere tilbøjelig til at blive traumatiseret af en ny situation, hvis man er blevet traumatiseret før – især hvis det tidligere traume opstod i barndommen.

Barndomstraumer øger risikoen for fremtidige traumer

Traumer i barndommen kan have en alvorlig og langvarig effekt. Børn, der er blevet traumatiseret ser verden som et skræmmende og farligt sted. Når barndomstraumet ikke bliver løst, fortsætter denne grundlæggende følelse af frygt og hjælpeløshed ind i voksenalderen og øger risikoen for yderligere traumer.

Barndomstraumer opstår af situationer, der forstyrrer barnets følelse af tryghed og sikkerhed, herunder:

  • Et ustabilt eller usikkert miljø
  • Adskillelse fra en forælder
  • Alvorlig sygdom
  • Alvorlige medicinske procedurer
  • Seksuelt, fysisk eller verbalt misbrug
  • Vold
  • Omsorgssvigt
  • Mobning

Symptomer på følelsesmæssige og psykologiske traumer
Efter en traumatisk begivenhed, eller gentagne traumer, reagerer folk på forskellige måder, og kan opleve en bred vifte af fysiske og følelsesmæssige reaktioner. Der er ingen “rigtig” eller “forkert” måde at tænke, føle, eller reagere på traumer, så du skal ikke bedømme dine egne reaktioner ud fra andre menneskers opfattelser. Dine reaktioner er normale reaktioner på unormale hændelser.

Følelsesmæssige og psykiske symptomer på traumer:

  • Chok, benægtelse eller vantro
  • Vrede, irritabilitet, humørsvingninger
  • Skyld, skam, selvbebrejdelser
  • Sorg eller håbløshed
  • Forvirring, koncentrationsbesvær
  • Angst og frygt
  • Tilbagetrækning fra andre
  • Følelse afbrudt eller følelsesløse

Fysiske symptomer på traumer:

  • Søvnløshed eller mareridt
  • Bliver nemt forskrækket
  • Hjertebanken
  • Ømhed og smerter
  • Træthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Kort lunte og opfarende adfærd
  • Muskelspændinger

Disse symptomer og følelser kan vare fra et par dage til et par måneder eller flere år, men forsvinder gradvist, når du får behandlet traumerne. Men selv når du får det bedre, kan du blive generet fra tid til anden af smertefulde erindringer og følelser – især som reaktion på f.eks. årsdagen for begivenheden eller et billede, lyd eller en situation, der minder dig om den traumatiske oplevelse.

Traume selvhjælpestrategi: Undgå at isolere dig

– Efter et traume, kan du ønske at trække dig tilbage fra andre, men isolation gør tingene værre. Samvær med andre vil hjælpe dig med at komme over traumet, så gør en indsats for at vedligeholde dine relationer og undgå at bruge for meget tid alene.

Bed om støtte.Det er vigtigt at tale om dine følelser og bede om den hjælp du har brug for. Tal med et nært familiemedlem, en ven, rådgiver eller præst.

Deltag i sociale aktiviteter, selvom du ikke har lyst til det.Lav “normale” ting sammen med andre mennesker – ting, der intet har at gøre med den traumatiske oplevelse. Hvis du er gledet ud af forhold, der engang var vigtigt for dig, så gør en indsats for at genetablere forholdet.

Deltag i en støttegruppe for traume overlevende. Samvær med andre, der står over for de samme problemer, kan medvirke til at reducere din følelse af isolation. At høre hvordan andre klarer sig, kan hjælpe til at inspirere dig.

Lav frivilligt arbejde. Udover at hjælpe andre, kan frivilligt arbejde være en god måde at udfordre den følelse af hjælpeløshed, der ofte ledsager traumer. Mind dig selv om dine styrker og genvind din følelse af styrke ved at trøste eller hjælpe andre.

Traume selvhjælpsstrategi: Hold jordforbindelsen

For at bevare jordforbindelsen efter et traume, hjælper det at have en struktureret plan for hverdagen.

  • Hav en daglig rutine, med regelmæssige tidspunkter til at vågne, sove, spise, arbejde, og motionere. Sørg for også at planlægge tid til at slappe af, samt sociale aktiviteter.
  • Bryd store opgaver ned i mindre, overskuelige opgaver. Find glæden i at opnå noget selvom det er en lille ting.
  • Find aktiviteter, der gør at du føler dig bedre tilpas og holder din hjerne beskæftiget. Læsning, kurser, madlavning, leg med børn eller kæledyr, er aktiviteter der hjælper dig, så du ikke bruger al din energi og opmærksomhed på at fokusere på den traumatiske oplevelse.
  • Tillad dig selv at føle, hvad du føler, når du føler det. Anerkend dine følelser omkring det traume, som de opstår og accepter dem. At acceptere dine følelser er en del af sorgprocessen og er nødvendige for helbredelse.
    Hvis du på et tidspunkt føler dig desorienteret, forvirret, eller ophidset, kan du lave følgende øvelse, som giver dig jordforbindelse og støtter dig i at finde ro:
  • Sid på en stol. Mærk dine fødder på jorden. Tryk på lårene. Mærk din bagdel på sædet og ryggen mod stolen.
  • Se dig omkring og vælg en genstand, der er rar at se på. Lyt til dit åndedræt, mens du kigger på genstanden. Læg mærke til hvordan dit åndedræt bliver dybere og roligere. Øvelsen kan også laves udendørs.

 

Traume selvhjælpsstrategi: Pas på dit helbred

 

En sund krop øger din evne til at håndtere stress fra et traume.

Få masser af søvn.Efter en traumatisk oplevelse, kan bekymring eller frygt forstyrre din søvn. Mangel på søvn kan gøre dine traumesymptomer værre og gør det sværere at holde din følelsesmæssige balance. Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, og prøv at få 7-9 timers søvn hver nat.

Undgå alkohol og narkotika. De kan forværre dine traumesymptomer og forværre følelsen af depression, angst og isolation.

Lav motion regelmæssigt. Regelmæssig motion øger serotonin, endorfiner og andre feel good-hjernekemikalier. Det øger også selvværd og hjælper til at forbedre søvnen. For at få det bedste resultat, skal du sørge for 30 til 60 minutters aktivitet de fleste dage.

 

Spis en velafbalanceret kost.Spis små, velafbalancerede måltider i løbet af dagen. Masser af plantemad. Det vil hjælpe dig med at holde din energi oppe og minimere humørsvingninger. Undgå sukkerholdige fødevarer, komplekse kulhydrater er et bedre. Fødevarer med visse omega-3 fedtstoffer, såsom laks, valnødder, sojabønner og hørfrø kan give dit humør et løft.

Reducer stress. Sæt tid af til hvile og afslapning – det vil hjælpe dig med at bringe dit liv tilbage i balance.

<< Om Angst

For nogle kommer angsten som intense re­ak­tio­ner på bestemte tids­punk­ter og for andre er angsten til stede hele tiden.

Læs mere

<< Generaliseret angst

Generaliseret angst –kan være; vedvarende overdreven ængstelighed, bekymringer, mange kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Panikangst og fobi >>

Angst kan være en meget ubehagelig og overvældende oplevelse.

Læs mere

Social angst >>

Frygt for andres meninger  kan vedrøre opmærksomhed, kritiske blikke og udsagn

Læs mere

Nyhedsmail

Modtag de nyeste tilbud og tiltag fra Psykologipsykiatri

Tak for din tilmelding