angst-traume-samtaleterapi-vivi-hinrichs-aarhus

Få psykoterapi til at håndtere din angst eller traumeoplevelser

Er du angst i en eller anden form?

Vi mennesker vil gennem livet opleve kriser, der vil optræde og blive oplevet forskelligt, for nogle traumatiserende. Dette alt efter den alder vi er i når det indtræffer, om du er psykisk robust eller efter hvor voldsom hændelsen er, og antal gange traumet indtræffer. Hvor nogle af de oplevelser kan være så voldsomme, at de er traumatiserende for personen og kan også sætte sig som en angst. Se forskellige former for angst:

Angst vises også som følgende:

• Agorafobi: Betegnes som frygten for at befinde sig på store pladser, i store menneskemængder eller lignende
  • Separationsangst
  • Andre typer specificeret angst eller frygtrelateret lidelser – uspecificeret

Angst symptomer

• Undgår sociale arrangementer/ sammenhænge
  • Ryster ukontrollabelt
  • Koldsved
  • Hyperventilerer
  • Voldsom hjertebanken
  • Pludseligt svimmelhed
  • Tankemylder, forvirring eller manglende hukommelse
  • Følelse af flugttrang
  • Sugen eller ondt i maven
  • Tunnelsyn
  • Kvalme eller kvælningsfornemmelse

Psykoterapi i Århus eller online
– til en god pris

Hvad er angst?

Angst er de indre ting som sker i dine tanker, følelser og kroppen og ikke i de ydre hændelser. Du er ude af stand til at overvinde angsten i oplevelsen. De tanker bliver ved med at overvælde dig, og forhindre dig i at genoptage livet, fordi du er spærret inde i din frygt.

Hvordan kan angst optræde?

• Du går ind i dig selv
  • Du skaber tankemylder – negative forestillinger i dine tanker
  • Ansvarsforskydning
  • Ansvarsfornægtelse
  • Du danner hæmmende overbevisninger, der bliver barriere i din hverdag
  • Du har fokus på, hvad andre tænker om dig
  • Du bliver bange for fx større forsamlinger

Få tereutisk hjælp til angst og traume

– dag, aften eller weekend

Kontakt tlf. 28 94 71 00

angst-panikangst-fobi-psykolog-billig

Symptomer på stress og angst

Angst er blevet så almindeligt, at de fleste mennesker ikke engang opdager, at de er der.

Ikke alle potentielt angste begivenheder fører til varig følelsesmæssige og psykiske skader. Nogle mennesker kommer sig hurtigt fra selv de mest tragiske oplevelser. Andre er hærget af oplevelser, der på overfladen synes at være mindre foruroligende.

Få behandling til at komme din angst til livs

(online) psykoterapi i Aarhus til en god pris

Blive fri af din angst gennem psykoterapi

Jeg har en solid erfaring i psykoterapeutisk behandling af angst. Sammen ser vi nærmere på, hvordan angste viser sig og hvad den gør ved dig. Du lærer at blive opmærksom på dine tanker, og vi ser nærmere på, hvilke tanker du har, og hvilke værktøjer der kan hjælpe dig.

Jeg anvender en ny retning indenfor angstbehandlingen som hedder ACT (accept- og engagementsterapi). En strategi der giver plads til angsten – uden at angsten får lov til at styre dine handlinger.

Du lærer at acceptere angsten ved at gå bagom angsten og se dens intentioner. Du lærer strategier til at håndtere din angst og dit liv.

Sammen opbygger vi dit selvværd, afklarer værdier og skaber alternative handlemuligheder. På den måde styrkes din integritet og du får strategier til at tøjle din angst, så den bliver i realistisk form.

Få strategier og kom din angst til livs. Genvind styrken til at leve et liv med fri bevægelighed og livsglæde

Angsten kan blive til en ond cirkel. Du bliver ensom og mere angstfuld. Få psykoterapi og bliv fri

angst-traume-traumatiseret-ptsd-terapi-psykologi-psykiatri
Hvad-er-et-traume-Angst-traume-krop-tanker-bevidsthed-psykologi-psykiatri

Få kontakt til dine ubevidste tanker

Få adgang til de ubevidste mekanismer med en tryg angstbehandling. Mennesker med angsttilstande kan ofte rationelt forstå, at deres frygt er overdrevet, men alligevel være ude af stand til at bekæmpe den.

Nogle angst anfald kan føles som panikangst, mens andre anfald opstår helt af sig selv og uden nogen grund. Angsten er i langt de fleste tilfælde blot et symptom på noget helt andet. Andre angstlidelser, som sygdomsangst, dødsangst, social Angst, PTSD og generaliseret angst, er symptomer, som i næsten alle tilfælde opstår, på grund af en eller flere konkrete oplevelser tidligere i livet.

Angstbehandling

Angst kan optræde som angstanfald. Nervøse tilstande er endvidere almindelige angstlidelser: socialfobi, agorafobi, enkeltfobi, panikangst, generaliseret angst og OCD. Angsten er typisk vedvarende, det føles som om den altid har været der og har nødvendigvis ikke én bestemt årsag.

OCD er tvangstanker og tvangshandlinger, der ikke kan kontrolleres, selv om man ved, at de er urealistiske. Personer med OCD vil opleve tvangstanker og/eller udføre tvangshandlinger, sædvanligvis af frygt for at noget frygteligt ellers vil ske. De plages af flashbacks, hvor de oplever at være tilbage i traumatiske situationer.

Angst oplevelsen

Oftest er angst opstået på baggrund af oplevelser med uløste konflikter, som du aldrig har accepteret eller erkendt – og måske nu helt fortrængt.

For eksempel, kan en fortrængt oplevelse med en smertefuld følelse være en oplevelse, som du ikke tidligere har været klar til at gennemleve og i stedet ubevidst har glemt og fortrængt. Herunder for eksempel frygt, skyld, skam, flovhed, ydmygelse, overgreb, afvisning, nedværdigelse, omsorgssvigt etc.

Hjælp til angst med (online) terapi i Aarhus til gode priser.

Angst symptomer er en naturlig reaktion

Bekymringsangst er tegn på angst, når personen har tankemylder og mange ængstelige bekymringer. Angsten sikrer, at vi reagerer hurtigt og instinktivt og enten flygter eller forsvarer os, når vi føler os truede. Nogle mennesker reagerer i situationer, der ikke burde være angst udløsende. Den naturlige angstreaktion er dermed ude af proportion med den reelle fare.

De psykiske symptomer kan være af forskellig karakter og sværhedsgrad. Symptomer på angst kan for eksempel være en konstant uro og bekymring, eller pludselige panikanfald. Traumatiske oplevelser, som vi ikke får bearbejdet, kan gøre det vanskeligere for os at håndtere nye chokerende oplevelser.

Psykoterapi i Århus eller online
– til en god pris

Kom fri af din angst ved kognitiv behandling

Angst og traume er stressrelaterede tilstande, der kan komme til udtryk på mange måder. Angsten viser sig både som psykiske og kropslige symptomer og kan også have betydning for din adfærd. For nogle kommer angsten som intense re­ak­tio­ner på bestemte tids­punk­ter, og for andre er angsten til stede hele tiden.

Psykiske og kropslige symptomer

Angst og traume viser sig både som psykiske og kropslige symptomer og kan også have betydning for ens adfærd. De kropslige symptomer på angst kan, for eksempel, være hjertebanken, svedture, trykken for brystet, rysten og søvnproblemer. De fysiske symptomer formidles over den del af nervesystemet, som kaldes det autonome nervesystem, hvilket betyder, at de er uden for viljens kontrol.

Få terapeutisk støtte, der kan give dig tryghed til at minimere din angst

Selvhjælpsstrategier mod angst og traume

Pas på dit helbred. Få terapi til at komme det til livs. En sund krop øger din evne til at håndtere stress fra et traume.

Få masser af søvn: Efter en traumatisk oplevelse, kan bekymring eller frygt forstyrre din søvn. Mangel på søvn kan gøre dine traumesymptomer værre og gør det sværere at holde din følelsesmæssige balance. Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, og prøv at få 7-9 timers søvn hver nat.

Undgå alkohol og narkotika: Det kan forværre dine traumesymptomer og forværre følelsen af depression, angst og isolation.

Med støtte fra familie og venner, kan du fremskynde din frigørelse fra følelsesmæssige og psykiske traumer. Uanset om den traumatiske hændelse skete for mange år siden eller i går, kan du hjælpe med til at helbrede dig selv og komme videre.

Lav motion regelmæssigt: Regelmæssig motion øger serotonin, endorfiner og andre feel good-hjernekemikalier. Det øger også selvværd og hjælper til at forbedre søvnen. For at få det bedste resultat, skal du sørge for 30 til 60 minutters aktivitet de fleste dage.

Spis en velafbalanceret kost: Spis små, velafbalancerede måltider i løbet af dagen. Masser af plantemad. Det vil hjælpe dig med at holde din energi oppe og minimere humørsvingninger. Undgå sukkerholdige fødevarer – komplekse kulhydrater er bedre. Fødevarer med visse omega-3 fedtstoffer, såsom laks, valnødder, sojabønner og hørfrø kan give dit humør et løft.

Reducer stress: Sæt tid af til hvile og afslapning – det vil hjælpe dig med at bringe dit liv tilbage i balance.

Få terapi i Aarhus eller online – til gode priser

Få angst og traumebehandling Århus

– Præstationsangst kan være i forhold til såvel eksamener, elitedansker, sport eller meget andet

<< Præstationsangst