Du er ikke den eneste der har ADHD eller ADD.

Ca. 2-3 % af alle skolebørn har ADD / ADHD. Dvs., ca. 1 person i hver klasse lider af ADHD

ADHD intet har med intelligens og viden at gøre. For mennesker med ADHD ligger udfordringen i at omsætte deres viden til praksis. 

Mange berømte har ADHD fx Einstein ville have fået den diagnose hvis han havde levet den dag i dag

7 ud 10% børn får diagnosen er drenge

2 % af alle voksne har ADHD

ADHD er en biologisk forstyrrelse i hjernen, der driller opmærksomhed i hjernen, din impulsivitet og motorik.

Forskningen har svært ved at finde ud af hvorfor man får ADHD. Det kan være arveligt og hvis man er født for tidligt.  Både gener og miljø har indflydelse på om man får ADHD. Det er forstyrrelser der kommer dybt inde i hjernen.

ADHD kan give rigtig store udfordringer, hvis den ikke bliver behandlet på den rigtige måde, og hvis omverdenen mangler forståelse for, hvordan mennesker med ADHD oplever verden. 

Forstyrrelser kan f.eks. være:

  • Har du svært ved at fokuseret på hvad der sker
  • De der har ADHD har svært ved at holde sig vågne og falde i søvn
  • Det kan føles som et overload af indtryk
  • Du har svært ved at sidde stille og måske er dine fødder eller hænder urolige
  • Du har svært at koncentrere dig om de opgaver du skal løse, og du kommer let til at kede dig

Aktiviteterne er lavere i pandelapperne og derfor har mange svært ved at styre deres temperament og følelser og er impulsive og urolige. Det bagerste i hjerne har også en nedsat funktion til at kunne styre.

Du bliver hurtigere træt fordi dem med ADHD / ADD over sanser og får alt for megen støj ind. De har ikke det filter at der bliver sorteret i det, hvor de også kan udelukke noget.

Det kan også være svært at strukturere og dermed få styr på sit liv.

ADHD kan variere meget og graden heraf, alt efter fra person til person. Nogle kan være uopmærksomme mens andre er hyperaktive og impulsive

ADD er mere den indadvendte. Der har svært ved at tage initiativ, falder i dagdrømmeri, men også svært med at strukturere dagligdagen.

Mange piger er ikke hyperaktive som drengene med ADHD de har ofte ADD den stille version af ADHD. Dem med ADD forstyrre ikke underviseren nær så meget. Det er ikke let for andre at se, at du har svært ved at koncentrere dig

Mange lærer at leve med udfordringerne. Men det er vigtigt at forstå, og få en psykoeducation i forhold til hvad der er i spil, så du ved hvornår det er ADHD/ ADD der driller og ikke dig som person. Så du bedre kan adskille dette. Så det tærer mindre på dit selvværd.

Der er hjælp at hente afhængigt af dine symptomer i forhold til hvor påvirket du er af lidelsen. Man kan tilbydes medicin og pædagogisk psykologisk behandling. Der kan gives konkret vejledning med mange af de små ting du står i og som driller dig.

At din familie får vejledning i, hvad det vil sige at have ADD / ADHD så de bliver rustet til at kunne understøtte dig relevant.  For du kommer nemlig også langt med hjælp fra familie og venner.

Mange med ADHD /ADD mange oplever sig nemlig anderledes og misforstået. Det kan fx hjælpe at vennerne ved hvorfor man kan virke hyperaktiv, impulsivt og ukoncentreret.

Når man har ADHD / ADD vil man opleve at have mange nederlag og får knæk på ens selvværd, der kan hæmmer dig i din trivselsfære.

Det er vigtigt at du acceptere din situation. Øve dig i at ikke blive sur på dig selv, det kan være en stor hjælp

Husk du er hverken dum eller langsom i at lære – det er bare din ADHD / ADD der driller lidt.

Der er flere berømtheder der har det funktionstab og som lever et godt liv.

Du er velkommen til at få telefonisk 10-15 min gratis forsamtale inden du bestiller en tid.

Jeg har en særlig specialist viden indenfor dette. Har arbejdet i en familie afdeling indenfor den speciale indsats. Hvor familier med børn med funktionstab med ADHD /ADD, fik vejledning og blev undervist i hvad det betyder og hvordan man kan støtte sit barn med dette. Ofte er der flere i familien der har det, herunder også nogle forældre, der også nyder gavn af denne vejledning og undervisning.

Læs mere om dette på hjemmesiden www.psykologipsykiatri under ADHD /ADD