Du kan afhjælpe en depression gennem en terapeutisksamtale og finde ud af hvad der har forårsaget og skabe en udvikling.

Du kan afhjælpe en depression gennem en terapeutisksamtale og der finde ud af hvad der har forårsaget.

Du kan sammen med mig som terapeut finde alternative veje til at handle og ændre de vilkår, der har forårsagtet dette. Dernæst finde livsenergi og drømme igen. Motion er godt for at understøtte at komme ud af depressionen.

Dernæst er antidepressiv medicin virker ved at være med til at skabe forbindelse mellem nerveceller i disse områder af hjernen. Men at medicin i sig selv kun er symptom behandling, idet det ikke løser det som har forårsaget dette.

Omkring 8 % af den voksne befolkning har symptomer på en depression i løbet af et år. Tidlig behandling er vigtig, så depressionen ikke bliver dyb eller kronisk, og så den ikke kommer igen senere i livet.

I italesættelsen depression bliver brugt på mange måder: Man føler sig ‘deprimeret’, ‘trist’, ‘ked af det’ eller ‘nede’, når ting går én på i hverdagen eller i livet. Men at være ked af det er ikke nødvendigvis det samme som at have en depression. Man kan være trist i en periode, hvorefter man får det bedre, uden at det kræver nogen særlig behandling. Hvis depressionen er massiv skal der opsøges psykiater eller psykolog.

Nogle gange viser depressionen sig dog ved, at personen er hvileløst urolig og angst. Personen kan have mistet interessen for eller overskuddet til den personlige pleje, og han eller hun ser typisk trist og forpint ud og er oſte nervøs eller anspændt, irritabel og har let til tårer.

Personens tanker kredser om følelsen af hjælpeløshed og håbløshed, og vedkommende har udpræget negative tanker om sig selv (“Jeg er en fiasko”, “Det hele er min skyld”, “Jeg oplever aldrig gode ting”, “Jeg er ikke noget værd”, “Ingen elsker mig”), tilværelsen (“Livet er ikke værd at leve”) og fremtiden (“Det bliver aldrig bedre”).

FÅ EN TID TIL SAMTALETERAPI INDEN FOR 24 TIMER

Symptomer på depression skyldes ændringer i hjernen. Mennesker, der er deprimerede, har ændrede forbindelser mellem nervecellerne i de dele af hjernen, som har betydning for humøret og hukommelsen. Depression skyldes ikke en enkelt årsag, men udvikler sig på baggrund af et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale faktorer

Følgende faktorer kan øge en persons risiko for at udvikle en depression:

• Depression hos nære familiemedlemmer
  • At være kvinde
  • At have en sensitiv, følsom og nervøs personlighed
  • Svigt i barndommen, fx manglende omsorg eller misbrug
  • Dårlige levevilkår, lavt uddannelsesniveau, social udsathed
  • Traumatiske oplevelser, fx at være offer for vold, overgreb eller mobning, dødsfald eller alvorlig sygdom i familien eller en ulykke
  • Separation eller skilsmisse
  • Mangel på nære relationer til og fortrolighed med andre
  • Langvarig eller alvorlig fysisk sygdom
  • Andre psykiske sygdomme, fx angst, psykose eller misbrug
  • Graviditet og fødsel
  • Hormonelle forandringer
  • At tage sig af et menneske med svære handicap.
  • Depression kan være et resultat af:
  • Fysisk sygdom, fx Parkinsons sygdom, hjerneblødning, hiv og kræft
  • Medicin
  • Alkohol eller stoffer
             Forebyg ved samtaleterapi, hvis du er almen deprimeret                  – over noget der har røstet dig

Nyhedsmail

Modtag de nyeste tilbud og tiltag fra Psykologipsykiatri

Tak for din tilmelding