Sommeren nærmer sig og det betyder, at diverse eksamener nærmer sig. Om du går på gymnasiet, en videregående uddannelse eller en anden form for uddannelse, så afsluttes semestret eller uddannelsen ofte med en eksamen. Og netop eksamen er for mange studerende et ord fyldt med angst, frygt og mistrivsel gennem længere tid – har du symptomer på præstationsangst.

Præstationsangst er angsten for ikke at kunne præstere og for at falde igennem. Angsten kan forekomme i mange sammenhænge, men ens er, at man står i en situation, hvor man skal præstere i et eller andet omfang og man er i denne forbindelse bange for ikke at slå til: En sportsudøver til en konkurrence kan opleve præstationsangst, fordi vedkommende skal leve op til omverdenens forventninger. Gymnasieeleven der skal til mundtlig eksamen og frygter at den berømte klap går ned. Kandidaten der skal til jobsamtale om drømmejobbet og frygter ikke at kunne argumentere for, hvorfor man er den helt rigtige til jobbet. Den universitetsstuderende der skal fremlægge en præsentation for et fyldt auditorium og er bange for at fremstå inkompetent over for sine medstuderende. Listen over personer i forskellige situationer, der kan opleve symptomer på præstationsangst er uendelige. Men det har intet at gøre med, hvilket niveau man skal præstere på.

Dog er det sjældent at præstationsangst kun opstår i en enkelt situation. Har man tendens til symptomer på præstationsangst, vil det ofte optræde i flere forskellige sammenhænge og situationer. Præstationsangsten er en form for fobi og symptomerne viser sig ved svære belastninger. Vi bliver så udfordret i bestemte situationer, at vi ikke er i stand til at præstere – læs mere om præstationsangst her.

 

Fra nervøsitet til præstationsangst

Kristian går gennem døren og passerer dig, mens han hvisker: “7”. Han har altså fået syv til biologi eksamen. Du kan mærke dine håndflader er fugtige og du knuger hårdere om bøgerne og dine noter. Din underviser kigger på dig, smiler og siger: “Så er det din tur Ayse”. Du kigger ned i gulvet, mens du går hen til døren og passerer din underviser, der lukker døren efter dig. Du kigger op igen og ser en kvinde smile til dig. Hun er vel midt i 40’erne, når du at tænke. Hun ser flink ud, men også klog. Din hals snører sig let sammen og du trænger til noget vand, så du lyder hæs, da du gengælder kvindens hilsen og siger dit navn.

Vi kender nok alle følelsen af at komme ind til en eksamen. Sommerfugle i maven, let hjertebanken, svedige håndflader, tør hals og håbet om, at tiden går hurtigt, så det hele snart er overstået igen. Det er helt normalt, og den øgede intensitet kan ofte få os til at præstere bedre, fordi vi koncentrerer os. Men overgangen fra nervøsitet til at decideret eksamensangst sparker ind, er glidende. Symptomer på præstationsangst kommer til udtryk, for nervøsiteten bliver så invaliderende, at den hæmmer vores præstation.

 

Angsten kan hæmme dit liv

Som tidligere nævnt er det ikke kun i eksamens og skolerelaterede situationer, præstationsangst findes. Præstationsangst kan ramme alle og handler om, at der er bagvedliggende følelser, kropslige fornemmelser, tanker, tidligere oplevelser og erfaringer, der betyder, at du har frygten for at fejle og skuffe andre og dig selv. Præstationsangst er en angst, der bevirker, at du vil forsøge at undgå situationer, der gør dig angst. Det kan begrænse din hverdag, din uddannelse, dit arbejde, dit sociale liv og præstationsangsten kan betyde, at du generelt oplever at være mere bekymret og får stress symptomer. Bekymringer og symptomer der kan udvikle sig til generaliseret angst.

Mange der oplever symptomer på præstationsangst er perfektionistiske omkring netop det de frygter. Langt de fleste studerende, der oplever eksamensangst,  er elever, der er overforberedte. Ligeledes er det ofte nogle af de absolut dygtigste sportsudøvere, der oplever præstationsangst i forbindelse med stævner eller lignende. Det hænger både sammen med, at de generelt er pligtopfyldende, men det hænger også sammen med, at de er perfektionistiske og netop derfor, er i risikogruppen for at få præstationsangst, da de frygter at fejle. Denne perfektionisme og overdrevne forberedelse til eksamen, jobsamtale eller lignende kan betyde, at man bliver overbelastet og kan ende med at få stress – læs mere om stress og stressbehandling her.

 

Kom af med din præstationsangst

Præstationsangst behandling kan være flersidig men kognitiv adfærdsterapi og metakognitiv terapi kan hjælpe dig ud af præstationsangsten. Det er væsentligt at undersøge, hvilke tanker og sanser der danner baggrund for dine følelser, kropslige reaktioner og din adfærd. I terapien undersøger vi sammen og afklarer, hvorfor det er svært for dig at skulle præstere. Hvad sker der, hvis du fejler? Og hvad ligger der bag angsten? På den måde skaber vi ro i dit nervesystem og styrker dit selvværd. Herefter kan du bearbejde de angstfyldte tanker og følelser, så du kan håndtere de ydre og indre krav. På den måde kan du komme af med symptomer på præstationsangst.