generaliseret-angst-cover-

Generaliseret angst

Få professionel psykoterapi til din generaliseret angst – slip bekymringerne

Generaliseret angst kan være; vedvarende overdreven ængstelighed, bekymringer, mange kropslige symptomer, spændinger og generel mistrivsel. Ved angst vendes blikket indad, hvor der konstrueres bekymrende tanker og følelser.

Kender du det at have en evig bekymring og frygt for hverdagens problemer. Det kan være alt lige fra at nå bussen til at få købt ind og betalt regningerne, til for eksempel din families helbred, og bekymringer om forstående ulykker, som du vil forsøge at kontrollere eller undgå. Du kan også bekymre dig om bekymringerne.

Symptomerne på generaliseret angst er både psykiske og fysiske, og er ikke nødvendigvis sammenhængende med bestemte situationer – derfor udtrykket “generaliseret”. Både mænd og kvinder kan lide af generaliseret angst, men der er tendens til, at der er en overvægt af kvinder, det ses ofte i sammenhæng med andre angsttilstande og depression.

generaliseret-angst-vivi-hinrichs

Få en tid indenfor 24 timer
– dag, aften eller weekend i hjertet af Aarhus City

Når vi er opmærksomme på vores tanker og hvordan vi anvender dem, gør det en forskel – dit handlerum udvides

Psykiske symptomer – generaliseret angst

  • Øget irritabilitet
  • Mistet koncentrationsevne
  • Søvnmangel
  • Psykisk anspændthed
  • Rastløshed
  • Man isolere sig

Få en tid indenfor 24 timer
– dag, aften eller weekend i hjertet af Aarhus City

Fysiske symptomer – generaliseret angst

  • Hjertebanken
  • Rysten
  • Svedture
  • Mundtørhed
  • Åndenød
  • Kvælningsfornemmelse
  • Kvalme eller uro i maven
  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfølelse
  • Snurren i fingre, læber og hud

Overvældet af bekymringer?

Personer som har tendens til sårbarhed og følsomhed kan udvikle generaliseret angst. Det kan være medfødt eller komme gennem opvæksten, som kan have givet dig utrygge rammer. Man oplever en grundlæggende vagtsomhed overfor forandringer, kontroltab og mulige farer. Generaliseret angst blev i gamle dage kaldt for bekymringsangst.

Stress er givetvis den udløsende faktor, som har været med til at dine naturlige bekymringer har udviklet sig til overbekymring og generaliseret angst. Tryghedssøgende kan, for dig der har generaliseret angst, være: beroligende medicin, en drink, kontrol over al egen adfærd, undgåelse af aktiviteter, der kan forårsage ulykker for enten dig selv eller din familie mv.

Gennem psykoterapi kan du få indsigt i og blive klogere på din angst. Gennem et trygt rum ser vi sammen nærmere på din angst. Angsten er med til at beskytte dig, men skal ikke hæmme dig i din hverdag. Derfor skabes der en personlig udvikling, ved at du lærer at forstå angsten og dermed bedre kan håndtere den.

Bekymringer og ubehagelige tanker

Gennem terapi tager du et lille skridt af gangen, så du lærer tanker og følelser at kende. Du skal kunne håndtere de bekymringer, der er reelle. Og kunne håndtere de bekymringer, som kun er støj. Du får redskaber til at du kan øve dig i at løse dine problemer. Uvished og fremtid kan ingen få svar på, men det giver dig et solidt grundlag, at slippe angsten og bekymringerne.       

Hvis du har generaliseret angst, mærker du sikkert en stor trang til at undgå angsten ved at undgå visse situationer. Det kan være situationer, som skaber dine bekymringer som for eksempel at dine familiemedlemmer er på tur og kommer lidt for sent hjem – eller at de ikke ringer, efter de er ankommet til deres destination.

Måske laver du aftaler, som skal forsikrer dig, at der ikke er sket din familie noget, at de skal ringe på bestemte tidspunkter eller lignende. Adfærd, som bekræfter dine bekymringer, men som også er med til at opretholde forestillingerne og overbevisningerne om at holde fast og kontrollere, hvilket er med til at vedligeholde angsten.

Få psykoterapeutisk behandling for generaliseret angst i Aarhus eller online

– få støtte til at håndtere angsten hensigtsmæssigt

Bliv ven med angsten

Slip angsten. Hvis du giver efter for angsten – og lader den styre din adfærd – så får den endnu mere tag i dig og bliver kraftigere og mere dominerende. Derfor skal du ikke lade dig dirigere rundt af angsten – du skal ikke reagere på angsten eller løbe fra den.

Angst er ikke farlig, men er en naturlig, ufarlig (men selvfølgelig ubehagelig) kropsreaktion som på grund af uhensigtsmæssige irrationelle tanker bliver udløst på forkerte tidspunkter. Dette kan effektivt rettes op på kognitivt.

Hvis du udfordrer angsten, ved at gøre små ting du er bange for, så minimeres angsten på sigt

Nogle gange er angsten der slet ikke. Og den potentielle gevinst ved at anerkende angsten og prøve angstfyldte ting af, er meget større end at du konstant skal gå rundt og frygte dem.

Få psykoterapeutisk støtte i Aarhus eller online til at blive fri af din generaliseret angst.

<< Præstationsangst

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-angst-traume-panikangst-fobi-psykologi-psykiatri-aarhus

<< Generaliseret angst

Generaliseret angst kan være: vedvarende overdreven ængstelighed, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-socialangst-undgaelsesadfærd-vivi-hinrichs-psykologipsykiatri
Misbrugsbehandling-unge-praestationsangst-psykologipsykiatri

<< Panikangst & fobi

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-aarhus-generaliseretangst-terapeut-terapi

<< Social angst

Frygt for andres meninger kan vedrøre opmærksomhed, kritiske blikke og udsagn

Læs mere