social-angst-terapi-angst-traume-aarhus-billig

Social angst

Angst i sociale sammenhænge

Jeg tilbyder terapi til alle uanset graden af den sociale angst. Med en social fobi kan oplevelsen været så ubehagelig, at man oplever en stærk modvilje i at indgå i sociale sammenhænge. Især hvis den oplevelse man haft gentager sig, vil der kunne udvikles en dissideret social fobi.

Social angst er angsten for at blive gjort til grin, set ned på eller kritiseret i samværet med andre mennesker. Har du social angst undgår du kontakt og situationer, der fremprovokerer angst eller minder om en tidligere angstfuld oplevelse.

Selvom du har social angst, og undgår kontakt med situationer og andre mennesker, er det sociale behov der stadig, og bliver derfor både underkendt og undertrykt. Derfor er der mange med social fobi, der ikke er i trivsel og og oplever at føle sig isoleret og ensom.                           

Læs om ensomhed her.

socialangst-undgaaelsesadfærd-vivi-hinrichs-psykologipsykiatri

       Angst æder sjæle og gør dig ensom            – få professionel terapi og kom fri          I hjertet af Aarhus City eller online

Social angst

Få psykoterapi hvis du oplever myldertanker, og et hav af tanker som for eksempel: “Hvad nu hvis…” og ” …om lidt går det garanteret galt!”. Tanker der kører i ring og som blot er med til at kickstarte og øge angsten.

Social angst kan komme pludseligt. Ofte vil du opleve en ekstrem trang til at undgå sociale sammenhænge.

Symptomer på social angst:

 

  • Oplever du et tomrum?
  •  Har du en undgåelsesadfærd?
  •  Er du genert?
  •  Frygter du sociale sammmenhænge?

Har du social angst?

For nogle er der overhovedet ingen tvivl om, at der er tale om angst. Angst i sociale sammenhænge kan være tydelig. Men for andre kan det være helt nyt og svært at tyde, om det de føler er social angst.

Symptomer på social angst:

 

  • Rysten
  • Smerter eller trykken i brystet
  • Kvalme eller maveuro
  • Mundtørhed
  • Åndenød
  • Hjertebanken
  • Svedture
  • Kvælningsfornemmelse
social-angst-samtaleterapi-online-vivi-hinrichs

Få behandling mod social angst – kognitiv angstterapi

Angstens symptomer og udtryk

Kognitive symptomer:

  • Tanker og forestillinger om ubehagelige og/eller faretruende begivenheder – ofte urealistiske, forvrængede tanker
  • Tankemylder bliver til bekymringstanker om ”hvad mon andre tænker om mig”, “er jeg god nok”, “har jeg gjort det godt nok” osv.
  • Lavt selvværd
  • Negative tanker – “jeg kan ikke…”
  • Præget af katastrofetanker om alt muligt.

Det er følelseskvaliteten bag adfærden, som er vigtig. Kropslige fornemmelser, der indikerer, at angsten er på spil. Angstniveauet kan variere til lettere anspændthed, forsmåethed, uro, til ondt i maven, kvalme, nervøs blære, hjertebanken, kvælningsfornemmelser, svimmelhed, rødmen, rysten, svedture, slimhinder der tørre ud, kognitiv forvirring, overbliksvanskeligheder, kaos og panik.

Få terapi i Aarhus indenfor 24 timer
– dag, aften og weekend

Følelsesmæssige symptomer 

  • Angst
  • Vrede
  • Ked af det/tristhed
  • Overvældet
  • Bekymret
  • Ængstelig
  • Usikker
  • Nervøs
  • Genert
  • Flov
  • Skamfuld
  • Skyld

Alt efter persons psykiske struktur kan angsten akkumulere fra almindelig bekymring til panikangst. Man kan have følelsen af at gå ved siden af sig selv / uvirkelighed, man kan have store humørsvingninger, opleve dødsangst /generelt være optaget af døden.

 

Hvorfor social angst?

Har jeg angst? Det er naturligt at vi mennesker kan føle ubehag i samværet med andre mennesker, uden at vi af den grund lider af social angst. Det er en del af vores overlevelsesinstinkter, som gør, at vi kan sortere situationer fra i vores liv, som kan have en skadelig indvirkning på vores eksistens.

Angst sørger for, at vi formår at skille os fra personer, der for eksempel har en voldelig eller destruktiv adfærd mod os, og sørger for at vi i stedet søger nye konstruktive relationer og omgangsformer. Det samme sker når du mærker angst i sociale sammenhænge, her er realiteten dog slået ud af kurs, og du undgår situationen for at undgå angsten, og ikke nødvendigvis en destruktiv situation. 

Den sociale angst kan udløse af:

 

Social-Angst terapeut | terapi_i aarhus billig og fair priser

Social angst kan skjules

Du kan godt være social, selvom du lider af social angst. Hvis du har et udpræget behov for at skjule din angst og nervøsitet, kan det være et tydeligt tegn på, at du lider af social angst.

Det kan for eksempel være, at du benytter dig af det, der kaldes for “sikkerhedssøgende adfærd”, så andre ikke kan se, hvordan du har det, og at du lider af social angst.

Få psykoterapi til at blive fri af den sociale angst

Tryghedssøgende adfærd

Måske kompenserer du med beroligende medicin, en drink, undgår øjenkontakt, medbringer eller bruger genstande som kan abstrahere fra andres opmærksomhed som for eksempel en vandflaske, cigaretter, en bog du læser i, tyggegummi, høretelefoner med musik. Det kan være du gør dig ubemærket ved at skjule rødmen med make-up eller solbriller, du holder hårdt på glas og bestik, undgår at hælde vin op til sidemanden, kontrollerer al egen adfærd, undgår folk du ellers finder interessante eller folk man ser op til.

Adfærdsmæssige symptomer på social angst

socialangst-angst-ensom-undgaelsesadfard-psykologipsykiatri

Få professionel terapi og kom fri af den sociale angst, i Aarhus City eller online

Hvad er social angst?

  • Man stiller mange spørgsmål, med en overdreven eller urealistisk bekymring
  • Søger ustandselig beroligelse, beskæftigelse eller trøst
  • Manglende selvtillid, udpræget undgåelsesadfærd som skolefobi, social tilbagetrækning
  • Præstationsangst – udpræget kontrol, tjekke lektier, bange for at lave fejl
  • Tilbagevendende tvangspræget adfærd – at den grønne madkasse skal være i tasken, vaske hænder
  • Har svært ved at klare nye situationer
  • Kan ikke være alene hjemme, sove alene, eller sove ude…
  • Bange for at få det dårligt – angst for angsten
  • Helbredsangst – optaget af sygdom
  • Ved generaliseret angst: svært ved at sove, rastløshed, har svært ved at slappe af, farer hurtigt sammen
  • Koncentrationsbesvær
  • Irritabilitet
  • Psykisk anspændthed, spændinger i muskler – eller smerte

Få professionel hjælp og støtte

ACT er det man også kalder for den “tredje bølge” af kognitive adfærdsterapier som omfatter adfærdsterapi, mindfulness-baseret kognitiv terapi og den kognitive adfærdsterapi.

ACT terapi går ud på at lære angst følelserne at kende, ikke at handle på dem eller i fremtiden vælge situationer, der udvikler dem – i stedet for at forsøge at slippe af med svære og vanskelige følelser (som f.eks. angst).

Social angst behandling: Du træner bevidst nærvær i nuet og vælger handlinger ud fra de værdier, du har erkendt er vigtige og meningsfulde for dig.

Nøgleord for ACT er f.eks.:

  • Accept af dine reaktioner
  • At være til stede
  • Handle
  • Dit observerende selv
  • Værdier

Få psykoterapi i Aarhus eller online til en god pris

Social angst

Med NLP og Meta-kognitiv terapi til behandling af social angst, kan du med professionel hjælp justere forestillinger af den angstspiral du er hvirvlet ind i. Ved at arbejde med dine tanker, kan du påvirke de tankerækker, som ofte ligger forud for din angst eller angstanfald.

Du lærer at tilnærme dig de angstfyldte situationer med små, gradvise trin, så du langsomt lærer de følelser at kende.

“Hvad tænker de andre om mig?” Har du konstant spørgsmål og tanker der handler om, hvad andre tænker om dig? Måske så meget, at du undgår situationer med mange mennesker?

Måske er du bange for, at du ikke kan leve op til krav, andres forventninger, er bange for at ikke slå til. Du bruger så megen energi på, hvad de andre tænker, at det tapper dig helt.

Jeg arbejder meget specifikt med, hvordan det er at være lige netop dig, og hvordan lige netop din angst manifesterer sig – Og ikke mindst hvor den kommer fra. Helt konkret er der skarpt fokus på, hvad lige netop du har brug for, for at kunne slippe angsten.

<< Præstationsangst

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-angst-traume-panikangst-fobi-psykologi-psykiatri-aarhus

<< Generaliseret angst

Generaliseret angst kan være: vedvarende overdreven ængstelighed, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-socialangst-undgaelsesadfærd-vivi-hinrichs-psykologipsykiatri
Misbrugsbehandling-unge-praestationsangst-psykologipsykiatri

<< Panikangst & fobi

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-aarhus-generaliseretangst-terapeut-terapi

<< Social angst

Frygt for andres meninger kan vedrøre opmærksomhed, kritiske blikke og udsagn

Læs mere