panikangst-vivi-hinrichs-cover

Panikangst og fobi

Psykoterapi giver dig mulighed for at forstå din panikangst og fobi – minimér angsten, eller kom helt fri af den

Panikangst og fobi kan have mange afskygninger. Her på siden finder du information om, hvad panikangst og fobi er, hvad det kan skyldes, hvad det gør ved personen og hvad man kan gøre, for at minimere eller helt komme af med angsten og komme tilbage i trivsel.

Angsttilstande

Agorafobi: Kan være frygt for menneskemængder, offentlig steder, offentlige transportmidler, at forlade hjemmet alene, angst for panikangst.

Fobi

Frygt for særlige genstande, begivenheder, dyr, højder, flyvning, jalousi, tandlæge, jalousi, præstationsangst (eksamensangst), skolefobi. Man er ofte bange for at miste kontrollen.

Panikangst

Pludselige, uventede og tilbagevendende panikangstanfald med bekymring om, hvad det skyldes. Panikangst kan føre til agorafobi.

autisme-angst-psykolog-vivi-hinrichs

Få psykoterapi i hjertet af Aarhus
– dag, aften og weekend

Panikangst og angstanfald

Hvad er panikangst? Et angstanfald kan føles som et pludseligt sammenbrud af krop og tanker. Angstanfalds intensitet og hyppighed er forskellige og kan variere meget.

Når angstanfaldet kan være skræmmende ubehageligt, kan det udvikle sig til en frygt for at få nye anfald. Der er hermed skabt en forventningsangst.

Forventningsangsten er ofte forbundet med de situationer, hvor man tidligere har oplevet et ubehageligt angstanfald. Forventningsangsten bliver skabt med frygten for at få et nyt anfald, og det bliver dermed selvforstærkende.

Et angstanfald oplevelse ofte kortvarigt og meget intenst. Det føles ofte som om, at anfaldet kommer som et lyn fra en klar himmel. Som regel varer et angstanfald kun få sekunder eller minutter. I andre tilfælde kan de dog vare længere.

For personen med angstanfald, kan anfaldet være så intenst, at det føles som om, at de skal dø og efterfølges af ekstrem håbløshed.

Psykoterapi mod panikangst og fobi

I de sværeste tilfælde kan man få udtalt forventningsangst og hyppige panikanfald. De symptomer medvirker til at der er risiko for at udvikle depression, og nogle bruger alkohol som angstdæmpende medicin og kan dermed udvikle misbrug og afhængighed.

I nogle tilfælde kan man få udtalt forventningsangst, hyppige panikanfald og udvikling af agorafobi. Angst for angst kan siges at være agorafobisk angst. Det forklarer netop frygten for at få angstanfaldt i bestemte situationer. Baggrunden for udviklingen af panikangst kan være miljømæssige faktorer, som foreksempel stress, opvækst og negative livsbegivenheder og arvelige faktorer.

Årsagerne kan ofte findes hos mennesker, der lider af langvarig stress. Panikanfald kan give dig depressioner og forringet livskvalitet. Så opsøg hjælp.

Psykoterapeutisk støtte er vigtig for at hjælpe på selvbevidstheden og selvkontrolen, hvilket er afgørende for at du undgår panikanfald.

Panikangst behandles med kognitiv adfærdsterapi og/eller medicin.

stress-panik-angst-fobi-vivi-hinrichs

Forventningsangst forstærker fobien 

Hvis man har været udsat for noget forfærdeligt i en bestemt situation, vil man være i fare for at udvikle en fobi for ting, som har forbindelse med denne situation. Som en agorafobi, der kan kædes sammen med et panikanfald, man har oplevet. Man kan forsøge at få kontrol over sine tanker ved at ”tale” fobien ned.

Symptomer på angstanfald er f.eks. når en fobi går i udbrud. Man kan få hjertebanken, koldsved, kvælningsfornemmelser, kvalme og svimmelhed, og man kan få følelsen af fuldstændig at miste sin selvkontrol. Det er ofte en kombination af biologiske forhold, adfærdsmæssige forhold eller  arv og opvækstmiljø, der ligger bag fobiernes opståen.

Behandling af panikangst og fobi

Nogle udvikler metoder til at kunne leve med panikangst og fobi. For andre er tilstanden så alvorlig, at de skal have hjælp til at overvinde skrækken.

Fobikere oplever angstanfald, som er meget værre. De oplever tankemylder, der føles ukontrollerbar. Der mange typer af fobier. Ligegyldig hvor underlig fobien lyder, så er angsten reel og virkelig for personen.

Opmærksomheden er hele tiden på det de frygter, så det sluger al tid og overskud. Oplevelserne er så intense, at det er umuligt at komme fri af den psykiske mistrivsel og mylderet af tanker uden hjælp.

Sammen skaber vi bevidsthed, så du igen kan kende dig selv og få ro i dit system.

Få behandling af panikangst og fobi

i Aarhus eller online til en god pris

Typiske symptomer på panikanfald og fobi

  • Hjertebanken
  • Svedture
  • Rysten
  • Mundtørhed
  • Åndenød
  • Kvælningsfornemmelse
  • Smerter eller trykken i brystet
  • Kvalme eller maveuro
  • Svimmelhed
  • Uvirkelighedsfølelse
  • Frygt for at miste selvkontrollen
  • Dødsangst
  • Kuldegysninger eller hedeture
  • Dødhedsfølelse eller snurrende fornemmelser i hænder eller fødder

Sanserne kan afbryde katastrofetanker

Stil spørgsmål som:

  • Hvad mærker du i din krop lige nu?
  • Hvilke fysiske fornemmelser oplever du?
  • Præcis hvor i din krop sidder det og hvordan føles det?

Du kan bryde tænkningen ved at aktivere dine sanser:

  • Observer præcis, hvad der foregår på en neutral måde
  • Hent et glas iskoldt vand
  • En god gåtur fordyber også åndedrættet
  • Gå udenfor og henled opmærksomheden på noget behageligt
  • Duft til noget for at fordybe åndedrættet – får nervesystemet til at slappe af

Forstå din panikangst og fobi, og bliv fri

Forskerne har fundet en genetisk sammenhæng, der viser, at man kan have en forhøjet risiko for at få en fobi, hvis man har forældre eller søskende, der selv har fobier. De fleste af os har en fobi. Det er helt normalt med små hverdagsfobier i håndterbar størrelse.

Nogle af os kan ikke lide at være i en elevator, og mange kan blive lettere paniske ved synet af en edderkop på væggen eller frygter at flyve. Flere er skræmmende bange for klassiske fobiske fænomener.

Fobisk angst kan være mærkelige fobier: angst for at køre i bil, angst for fugle, flyskræk, social fobi, klaustrofobi, højdeskræk eller fobi for edderkopper. Eller agorafobi der betyder angst for åbne pladser. Fobien / angsten er irrationel i forhold til virkeligheden – for eksempel er den lille husedderkop ikke farlig.

Du kan trygt få psykoterapi til at blive fri af din fobi. Jeg har en solid viden til at arbejde med tankemønstrer og sanser, der kan kurere fobier og give dig ro.

fobi-paniskangst-agrofobisk-psykologipsykiatri

Få psykoterapi og
bliv fri af din fobi

Fleksible tider
i Aarhus C eller online
– dag, aften og weekend

Få psykoterapeutisk støtte til at blive fri af din panikangst og fobi

Hvad er jalousi?

Forskningen har vist, at mennesker, der har en tildens til at blive deprimeret, stressede eller lider af angst har en tendens til ikke at kunne slippe de negative tanker, når de opstår.

I stedet bekymrer de sig, overtænker og tolker for at finde ud af, hvorfor de har det, som de har det.

Vi bliver ikke født med et jaloux sind, men derimod med et uendeligt behov for, at blive elsket uden forbehold.

Jalousi er en naturlig tanke, kropslig- og følelsesmæssig reaktion, der kan opstå i svigtsituationer og handler om frygten for at miste sin særstilling hos et menneske til fordel for en rival. Den kan bestå af dele som vrede, sorg, afmagt og mistro og vreden vises i mange variationer.

Det er det enkelte menneskes forhold til sig selv og omverdenen, der har betydning for, hvilken form jalousien får. Jalousien kan tage overhånd og styre dine tanker, så du får det dårligt og det kan ødelægge dit forhold. En del af behandlingen af jalousi vil være at tilgå problematikken som en fobi og dermed som tidligere nævnt ved panikangst og fobi.

jalousi-jalouisi-jalouse-parterapi-fobi-panikangst-psykologipsykiatri

Få psykoterapi og få afklaret om du har en fobi med jalousi

Fleksible tider og gode priser – dag, aften og weekend
Tlf.: 28 94 71 00

Undgå at jalousien styrer dig

Accepter ikke din jalousi, men tag ansvar for den. For ellers vil jalousien tage magten, og muligvis ødelægge den relation, der er årsagen til at jalousien opstår og at du ender med at få ret i overbevisninger, der ligger bag jalousiens opståen.

Tag ansvar for din jalousi og se nærmere på det, inden den ødelægger dine relationer. Jalousi kan afhjælpes i parterapi, og det kan være en god ide, såfremt jalousien har skabt mange dårlige historier og erfaringer mellem jer.

Følelsen af jalousi er en naturlig følelse, som du aldrig helt kan slippe af med. Det grundlæggende problem kan være lavt selvværd og følelsen af, ikke at være værd at elske. Vi bearbejder sammen dels de eventuelle oplevelse af svigt såsom utroskab og svigt i barndommen og dels den konkrete uhensigtsmæssige adfærd som jalousien medfører.

Behandling med metakognitiv terapi

Når du behandles for jalousi, handler det ikke bare om at gøre dig fri af følelsen jalousi. Du skal lære ikke bare at følge dine følelser når jalousifølelsen opstår.

Du lærer at kontrollere og få kontrol med de tanker/følelser som kommer og går ligesom folk med panikangst og fobi. Således at det ikke er jalousien der kontrollere dig, men at du kontrollere tankerne og styrer din opmærksomhed.

Med andre ord lærer du ikke at “dyrke” de tanker, der kommer med jalousien. Du lærer at skyde de tanker væk. Lade dem passere som en sky, der flyver forbi. Du vil hermed opleve, at jalousi-tankerne stille og roligt popper mindre og mindre op. Læs også om det på siden parterapi.

<< Præstationsangst

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-angst-traume-panikangst-fobi-psykologi-psykiatri-aarhus

<< Generaliseret angst

Generaliseret angst kan være: vedvarende overdreven ængstelighed, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-socialangst-undgaelsesadfærd-vivi-hinrichs-psykologipsykiatri
Misbrugsbehandling-unge-praestationsangst-psykologipsykiatri

<< Panikangst & fobi

Præstationsangst kan være: vedvarende tankemylder, bekymringer, kropslige symptomer og spændinger

Læs mere

Misbrugsbehandling-aarhus-generaliseretangst-terapeut-terapi

<< Social angst

Frygt for andres meninger kan vedrøre opmærksomhed, kritiske blikke og udsagn

Læs mere