Kender du symptomerne på stress?

Fysiske og psykiske stress symptomer er individuelt fra person til person i forhold til hvilke symptomer, som opstår først og du får ikke nødvendigvis alle tegn.

Stress kommer snigende og påvirker ikke kun den stressede, men både familie, arbejdskollegaer og kan få fysiske, psykiske og social følger for dig. Tag stress symptomerne alvorlige, da det kan få alvorlige konsekvenser, også for helbredet.

Har der været problemer med arbejdsopgaverne eller ledelsen? Hvilken social støtte har der været?

Det er selvfølgelig vigtigt, at du også fokuserer på privatlivet. Mange forskellige ting kan have forårsagtet at du fik stress og det kan også være flere årsager der er på spil på samme tid.

En del der er meget stressede har sovet dårligt igennem længere tid, og træthed forstærker stresssymptomerne. Så det er vigtigt, at du får bearbejdet dette så du igen får en god nattesøvn.

Gennem et terapeutisk samtale får du hjælp til at blive bedre til at håndtere stressen.

Stress er en ydre eller indre påvirkning, der får kroppen til at gå i “alarmberedskab”

Alarmberedskabet er en naturlig og sund reaktion. Problemet er, at det er hårdt for kroppen at være i denne tilstand, og derfor kan den ikke holde til vedvarende stressDet er in at have tjek på det hele

• Frygten for at miste et eller andet f.eks. en partner, et job
  • Angsten for ikke at få et job
  • Må lærer og håndtere alle de nye strukturer (it og tlf. mv.)

Hvis du er et menneske der siger ja frem for nej, er du i risikogruppen for at gå stress. ‘Ja-sigere’ er iniativrige og elsker udfordringer. ‘Ja-sigere’ åbner flere muligheder, oplever mere og tager derfor flere opgaver end ‘nej-sigere’. Det er begyndelsen på en negativ stress-cirkel.

Stress er en tilstand som flere og flere oplever. Det behøver ikke altid være et problem. Når du er beskæftiget med noget du kan lide og når du skal yde noget ekstra i forhold til det, kan kroppen reagere ved at være ekstra på dupperne.

Stress symptom

Stress tilstanden kan have sit eget liv og influere negativt på både dig, din krop og på din opgave.

• Du kan opleve en række kropslig symptomer i form af hjertebanken, hovedpine og diarre.
  • Kognitivt i form af svigtende hukommelse og koncentration.
  • Følelsesmæssigt kan du være gråd labil og irritabel.
  • Så er det tid til at standse op og undersøge, hvordan du igen kan få magten tilbage i dit liv. Vi ser det som vores primære opgave at støtte dig til at leve dit liv i tråd med dine værdier.

Mobning

• Bryd mønsteret – eksklusion ødelægger dit liv. Tag dig selv alvorlig, find dig ikke i at blive mobbet. Mobning er andet end almindelige og harmløse drillerier, som ofte kommer til udtryk som bagtalelse, bagvaskelse og sladder.
  • Jeg tilegner dig nye indsigter, der hjælper dig til at lære at tackle ting på nye måder så du får minimeret din stress og mobning eller helt gør bugt med det

Få støtte til at sætte ord på de faktorer, der har stresset

Det er en vigtig del af behandlingsforløbet, at du som stresset forsøger at sætte ord på de krav og stressfaktorer, som du har følt dig udsat for. Hvilken indflydelse har du haft på din egen arbejdssituation?

Har der været problemer med arbejdsopgaverne eller ledelsen?

Gennem en terapeutisk samtale får du hjælp til at håndtere de ting, der stresser

Hvilken social støtte har der været?

Bryd mønsteret gennem samtaleterapi

Nyhedsmail

Modtag de nyeste tilbud og tiltag fra Psykologipsykiatri

Tak for din tilmelding