Vi har nu levet med Corona i over et år. Den seneste nedlukning har varet i over fire måneder og vi er begyndt at vende os til, at vi opholder os i hjemmet. Vi ser kun de nærmeste og shoppet det meste over nettet. Men nu er genåbningen en realitet. Man kan shoppe i butikkerne igen, cafeer og restauranter åbner for servering, verdenskortets rejse-farver ændrer sig til lysere nuancer og vi må være flere og flere sammen igen. Smittetallene i Danmark ser udemærket ud. Foråret giver mulighed for ude tid og vaccinerne bliver rullet ud. Men hvor sikre er vi? Kan vi stole på vaccinen? Kan vi stole på, at vi igen kan ses, uden at skulle være nervøs?

 

Efter et år, hvor vi har været i alarmberedskab, kan det være svært at skulle vende sig til, at livet begynder at ramme normalen igen. Hvis man lever med angst og gennem pandemien har oplevet, at det er svært at rumme angsten for sygdommen, kan det være svært, kun at være positiv over genåbningen. For selvom det er dejligt verden forhåbentlig igen bliver normal, så er den det ikke endnu. Selvom tingene åbner findes Corona stadig derude og den smitter stadig også selvom man har fået en vaccine. Men verden og samfundet bliver nødt til at åbne, for fortsat nedlukning er trods alt ikke muligt i længden. Derfor skal vi alle til at finde en balancegang, så vi kan leve i et åbent samfund men stadig tage hensyn til virussen blandt os. Oplever du angst, kan du læse mere her.

 

Gør uvisheden dig bange?

En stor psykologisk stressfaktor er når vi bliver ramt af uvished. Når vi ikke ved, hvad vi står overfor, hvordan det rammer, hvornår det rammer? Uvisheden der følger med en virus, som kan ramme alle men som rammer helt forskelligt i styrke og voldsomhed. Den stress man kan opleve i denne sammenhæng, kan være dissideret angstfuld. Hvis du i forvejen lider af angst, kan uvisheden og den stress der medfølger i forbindelse med Covid19, skubbe yderligere til din angst. Det kan forårsage panikanfald i situationer, hvor du normalt ikke ville opleve anfald. Hvis du oplever dødsangst eller sygdomsangst, er den situation vi lever i lige nu formentligt dit største mareridt. Og angsten har eksploderet dit tankemylder og ødelagt dine handlemuligheder.

 

Hvis du ikke tidligere har oplevet angst, kan virussens uvished, gøre at du pludselig bliver ramt af angst. En situation der kan være uoverskuelig, da symptomer på angst kan være angstfyldte i sig selv. Du vil opleve følelser du ikke forstår og kan tolke. Det kan være svært at vide, hvordan man skal reagere på stress og angst.

 

“Corona strategier”

Uanset om du oplever generaliseret angst, panikangst, social angst eller en anden type angst, så skal du tage det seriøst. Når samfundet åbner op igen, kan du opleve at din trygge verden ikke længere er der til at beskytte dig og tankemylderet og panikken vender tilbage med fornyet styrke. Det er væsentligt, at du tager hånd om din angst, så det ikke udvikler sig til stress eller depression og så Corona ikke får lov til at styre dit liv.

Når du lever med angst, skal du lære at håndtere dine tanker. Du skal lære at skabe de gode rutiner og ikke lade panik og uro overmande dig. Det handler om at lære at bearbejde angsten, så man kan slippe angsten og acceptere sine følelser. Denne læringsproces kan være svær at overskue, og derfor giver det mening, at få hjælp, støtte og vejledning gennem psykoterapeutiske samtaler – at tale med en professionel kan hjælpe en til at få overblik.